+36 70 516 3244|titkarsag@mab.hu
MAB2024-06-21T09:51:57+00:00

A MAB

A MAB küldetésnyilatkozata

A Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság (MAB) a felsőoktatási intézményekben folytatott képzés, tudományos kutatás, művészeti tevékenység minőségének és az ezeket támogató belső minőségbiztosítási rendszerek működésének külső értékelésére létrehozott, független országos szakértői testület.

A MAB fő feladata Magyarország felsőoktatási intézményeiben a színvonalas és korszerű oktatást, tanulást, kutatást és fejlesztést elősegítő értékelő tevékenység, a képzés szintjeire kiterjedő és valamennyi érintettjét bevonó és támogató minőségbiztosítás. A MAB tevékenysége során a nemzeti felsőoktatásra vonatkozó jogszabályokra figyelemmel látja el minőségértékelő és -hitelesítő feladatait. Ezek teljesítése során az Európai Felsőoktatási Térség Minőségbiztosításának Standardjai és Irányelvei (ESG) által rögzített kritériumoknak megfelelően alkalmazza a Kollégiumok által kidolgozott és a Testülete által elfogadott objektív szempontokat, az egyes feladatoknak megfelelő komplex és korszerű eljárásokat. A MAB tevékenységével erősíti a független működést, értékelő munkájában a nemzetközi standardoknak megfelelő módszertant alkalmaz, fejleszt és/vagy adaptál. A MAB szakértői, akkreditációs, elemző és javaslattevő tevékenysége, követve a nemzetközi standardokban rögzített értékelveket, objektív kritériumrendszerre épül, független, elfogulatlan, politikamentes. A MAB valamennyi tevékenységével támogatja a felsőoktatási intézmények belső minőségbiztosítási kultúrájának erősítését, segítve ezzel a magyar felsőoktatás eredményességét, minőségirányítási tevékenységének javítását, nemzetközi verseny-képességének és elismertségének erősítését.

A MAB belső minőségbiztosítási alapelveit (minőségpolitika) külön dokumentum tartalmazza.

A MAB fő céljai

Az Európai Felsőoktatási Minőségbiztosítási Szövetség (ENQA) teljes jogú tagjaként, valamint az Európai Felsőoktatási Minőségbiztosítási Regiszterben (EQAR) regisztrált és az Orvosképzési Világszövetség (WFME) által elismert szervezetként a MAB fő célja a magyar felsőoktatás versenyképességének átfogó szakértői támogatása. A MAB e cél megvalósítása érdekében

  • értékeli a felsőoktatási intézmények és az általuk folytatott képzések megfelelését az ESG standardoknak és irányelveknek (orvosképzés estén a WFME – BME standardoknak is);
  • támogatja a felsőoktatási intézményeket abban, hogy elérjék a saját maguk által kialakított és megvalósítani kívánt minőségcélokat, s alkalmazni tudják az ezekhez rendelt belső minőségbiztosítási tevékenységek folyamatos, a PDCA (plan-do-check-act) elveket követő rendszeres fejlesztését, javítását;
  • teljesíti a felsőoktatási akkreditáció (minőséghitelesítés) nemzeti és nemzetközi, elvárásait, s ciklikus akkreditációs tevékenysége során azt vizsgálja, hogy egy adott intézmény és annak képzési tevékenységei megfelelnek-e az ESG standardoknak;
  • hitelesíti, azaz megfelelés esetén “akkreditálja” a vizsgált intézményt, s értékelő jelentésében (további) fejlesztésre vonatkozó javaslatokat is megfogalmaz.

A MAB értékelő tevékenységei között szerepel: az egyetemi tanári pályázatok véleményezése a Nemzeti felsőoktatási törvényben meghatározott elvárások figyelembevételével, az orvosképzések nemzetközi akkreditációja WFME általános orvosképzésre vonatkozó standardjai alapján, valamint a felsőoktatási képzések létesítésével és indításával kapcsolatos alapfeladatok.

A MAB átfogó stratégiai céljai (2025-2030)

Kontextus:

A MAB sikeresen teljesítette a korábbi stratégiai időszak (2019-2024) átfogó céljait (minőségértékelő munka fejlesztése; hazai és nemzetközi aktivitás növelése; új akkreditációs rendszer bevezetése a doktori iskolák minőségbiztosítása tekintetében; a MAB tevékenységében érintettek részvételének erősítése, tematikus elemzések készítése, publikációja).

A szervezet az elkövetkező stratégiai időszak átfogó céljait a megelőző időszakban elvégzett feladatok teljesítése során, valamint az Európai Felsőoktatási Térség (EHEA) szervezetrendszereiben szerzett tapasztalataira, s az ezekhez kapcsolódó trendekre, elemzésekre, tematikus szakmai, valamint szakmapolitikai dokumentumokra és ajánlásokra alapozza.

A fentiekben összefoglaltakra alapozva a MAB az elkövetkező időszakra előirányzott átfogó stratégiai céljait az alábbiakban határozza meg:

  • az intézményi szintű akkreditáció szerepének további erősítése: a képzési programok külön értékelésénél korszerűbb és komplexebb minőséghitelesítés érdekében az integrált (az intézmény és valamennyi képzés, benne a doktori képzés együttes értékelése) akkreditációs eljárás bevezetése, összhangban az EHEA és európai uniós (EU) felsőoktatási trendekkel,
  • a szervezet nemzetköziesítésének folytatása: nemzetközi összetételű látogató biztoságokkal angol nyelvű eljárások lefolytatása, nemzetközi események szervezése a témában;
  • felsőoktatási képzések létesítési, indítási eljárásának egyszerűsítése, gyorsítása: ennek keretében az intézményi autonómia erősítése a belső minőségbiztosítás tekintetében;
  • értékelési szempontrendszerek, eljárásrendek folyamatos fejlesztése, szükség szerinti aktualizálása: a digitális tanítás-tanulás, a mikrotanúsítványok és a mesterséges intelligencia alkalmazásából következő feladatok minőségértékelési és akadémiai integritással kapcsolatos szempontjainak, értékelésének kialakítása, az új eljárások hatékony implementációja;
  • felsőoktatási minőségbiztosítási szakértők képzése, a minőségbiztosításban érintettekkel folytatott kommunikáció továbbfejlesztése: a felsőoktatási intézményekkel való együttműködés erősítése, rendszeres szakmai továbbképzések és fórumok szervezése.
  • Az Európai Felsőoktatási Térség minőségbiztosításának standardjai és irányelvei
  • Szakmai beszámolók

Testület2025-03-10T12:17:19+00:00

A nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. tv. 117/L. § alapján a MAB tagjai megbízásának ideje meghosszabbodik az Nftv. 71. § (1) bekezdése szerinti új MAB tagok megbízásáig.

A Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság Testületének tagjai (2018. március 1-től)

Elnök
Csépe Valéria – egyetemi tanár, az MTA rendes tagja
Alelnök
Greiner István – címzetes egyetemi tanár
Tagok
Bácsné Bába Éva – egyetemi tanár
Buday László – egyetemi tanár, az MTA rendes tagja
Csanády Márton – főiskolai tanár
Gazdag Ferenc – professor emeritus
Hamza Gábor – professor emeritus, az MTA rendes tagja
Kiss L. László – az MTA rendes tagja
Kóczy T. László – egyetemi tanár
Menyhárt Barbara – Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája
Mezey Barna – egyetemi tanár
Molnár Dániel – Doktoranduszok Országos Szövetsége
Müller Veronika – egyetemi tanár
Seszták István – főiskolai tanár
Tóth Péter – egyetemi tanár

Kollégiumok2025-03-10T12:14:54+00:00
Egyetemi Tanári Kollégium tagjai
(2024. szeptember 06-tól)
Elnök
Kiss L. László – az MTA rendes tagja
Társelnökök
Mátyus László – egyetemi tanár
Stipta István – egyetemi tanár
Tagok
Bencsik Andrea – egyetemi tanár
Csoba Judit – egyetemi tanár
Fülöp József – egyetemi tanár
Gát György – egyetemi tanár
Gulácsi László – egyetemi tanár
Hegedűs Attila – egyetemi tanár
Kemény Lajos – egyetemi tanár, az MTA levelező tagja
Köteles Ferenc – egyetemi tanár
Liker András – egyetemi tanár
Medvegy Gabriella – egyetemi tanár
Mucsi Gábor – egyetemi tanár
Nyitray László – egyetemi tanár
Rajnai Zoltán – egyetemi tanár
Sikos T. Tamás – egyetemi tanár
Szabó Miklós – professor emeritus
Tóth Ágota – egyetemi tanár
Tóth Miklós – egyetemi tanár
Képzési Kollégium tagjai
(2024. szeptember 06-tól)
Elnök
Vas Réka Franciska – egyetemi docens
Tagok
Csikász-Nagy Attila –egyetemi tanár
Balogh Zoltán – főiskolai tanár
Derényi András – oktatásfejlesztő szakember
Dibusz Bendegúz – Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája
Domokos Endre – egyetemi docens
Hodúr Cecília – egyetemi tanár
Horn Ildikó – egyetemi tanár
Varga Levente – Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája
Akkreditációs Kollégium tagjai
(2024. szeptember 06-tól)
Elnök
Törőcsikné Görög Márta – egyetemi tanár
Tagok
Csillik Olga – Felsőoktatás-pedagógiai oktató-szakértő
Dibusz Bendegúz – Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája
Drahos Péter – vállalati stakeholder
Hervainé Szabó Gyöngyvér – főiskolai tanár
Kovács Zsolt – egyetemi docens
Doktori Akkreditációs Kollégium tagjai
(2024. június 28-tól)
Elnök
Buday László – egyetemi tanár, az MTA rendes tagja
Tagok
Béres Tamás – egyetemi tanár
Csernoch László – egyetemi tanár
Mekis D. János – egyetemi docens
Miskolciné Mikáczó Andrea – egyetemi docens
Musinszki Zoltán – egyetemi docens
Primecz Henriett– egyetemi tanár
Varga László  – egyetemi tanár
Vámosi Péter – Doktoranduszok Országos Szövetsége
Hittudományi Kollégium tagjai
(2024. június 28-tól)
Elnök
Seszták István – főiskolai tanár
Tagok
Bagyinszki Péter Ágoston – főiskolai docens,
Birher Nándor Máté – egyetemi tanár
Biró Tamás – egyetemi docens
Farkas Zsuzsanna – Doktoranduszok Országos Szövetsége
Kustár Zoltán – egyetemi tanár
Novák István – egyetemi docens
Pap Ferenc – egyetemi tanár
Racs Csaba – főiskolai tanár
S. Dinnyés Katalin Julianna – Doktoranduszok Országos Szövetsége
Szalay Anna – Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája
Takáts István – főiskolai tanár
Tóth-Soma László – főiskolai tanár
Thorday Attila – egyetemi tanár
Ungvári Csaba – főiskolai docens
Varga Szabolcs – főiskolai docens
Vasas Máté – Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája
Vincze Krisztián – egyetemi tanár
Orvosképzési Munkacsoport tagjai
(2024. szeptember 6-tól)
Elnök
Mátyus László – egyetemi tanár
Tagok
Czopf László József – egyetemi docens
Kemény Lajos – egyetemi tanár, az MTA levelező tagja
Panyi György – egyetemi tanár
Nagy Róbert – Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája
Nagy Zoltán Zsolt – egyetemi tanár, az MTA levelező tagja
Andrea Olschewski – egyetemi tanár
Vámosi Péter – Magyar Rezidens Szövetség
Titkárság2025-03-17T12:36:47+00:00

MAB Titkárság vezetői

Név
dr. Lakatos Péter Levente – főigazgató, az ENQA Board és a CEENQA Executive Board tagja
Kovács Anikó – operatív igazgató
dr. Kőfalusi Eszter – jogi vezető, kamarai jogtanácsos
Prokajné Dr. Szilágyi Ibolya – gazdasági vezető

A MAB Titkárság referensei

Név
Dr. Bálint Ágnes
Dányi Beatrix
Dr. Csonka Diána
Horváth Gergely
Kondor-Tarsoly Judit
Perlaky Orsolya
Szlivka Andrea

A MAB Titkárság ügyvivői

Név
Bögös Lili
Brocskó Krisztina
Csorba Renáta
Drenyovszkiné Katona Bernadett
Fetth Dóra
Dr. Incze János
Nagy Mariann
Schattmann Ágnes

A MAB Titkárság informatikai munkatársai

Név
Borzi Attila – rendszergazda
Lőrincz Márton – informatikus ügyvivő

Felügyelő bizottság2025-02-15T09:18:03+00:00
Bizottsági Tagok
Veresné Somos Mariann – egyetemi tanár
Török Ádám – egyetemi tanár
Józsa János – egyetemi tanár, az MTA rendes tagja
Felülvizsgálati bizottság2025-02-14T15:28:29+00:00

Bizottsági tagok

Elnök
Maróth Miklós – egyetemi tanár, az MTA rendes tagja
Tagok
Császár Attila – egyetemi tanár, az MTA levelező tagja
Nagy Zoltán – professor emeritus
Stratégiai Tervezési Testület2025-01-29T11:18:54+00:00

Az STT feladata tanácsokat adni a MAB belső és külső minőségértékeléséhez és a MAB-ot tájékoztatni a minőségbiztosítás nemzetközi jó gyakorlatairól. Az STT az éves ülésén ajánlásokat tesz a MAB munkájának segítésére, amelyek teljesítéséről a MAB a következő évi ülésen beszámol. Az STT ezenfelül javaslatokat tehet nemzetközi szakértőkre, külföldi látogató bizottsági tagokra, illetve bírálókra

Név Munkahely, Beosztás
Dr. Christoph Grolimund igazgató, AAQ (Swiss Agency of Accreditation and Quality Assurance)
Dr. Guy Haug felsőoktatási tanácsadó, a Valenciai Egyetem oktatója
Dr. Padraig Walsh vezérigazgató, QQI (Quality and Qualifications Ireland)
Ronny Heintze igazgatóhelyettes, AQAS (Agency for Quality Assurance through Accreditation of Study Programmes)
Prof. Dr. Melita Kovačević a Zágrábi Egyetem professzora, korábbi rektorhelyettese, az Európai Egyetemek Szövetsége (EUA), Intézményi Értékelő Program (IEP) irányítóbizottságának tagja
Prof. Dr Marilena Maniaci az ANVUR (Italian National Agency for the Evaluation of Universities and Research Institutes) igazgatótanácsának tagja, a HCERES (High Council for the Evaluation of Research and Higher Education, France) elnökségi tagja
Magyar Tanácsadó Testület2023-02-15T09:47:57+00:00
Név Munkahely, Beosztás
Bojár Gábor
(2018.06.22-től)
Graphisoft SE, igazgatótanács elnök
Petényi István
(2021.02.26-tól)
evosoft Hungary Kft., ügyvezető igazgató
Háry András
(2018.06.22-től)
Autóipari Próbapálya Zala Kft., ügyvezető igazgató
Knáb Erzsébet
(2018.06.22-től)
Audi Hugaria, személyügyekért felelős ügyvezető igazgató
Szabó Gábor
(2018.06.22-től)
ELI-ALPS, ügyvezető
dr. Magyar Zita
(2021.11.26-tól)
Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal , igazgató
Dr. Németh Erzsébet
(2021.11.26-tól)
Állami Számvevőszék, elnök
Süle Katalin
(2021.11.26-tól)
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (Győrffy Balázs elnök úr delegáltjaként), általános agrárgazdasági ügyekért felelős országos alelnök
Dr. Kincses Gyula
(2021.11.26-tól)
Magyar Orvosi Kamara, elnök
Bihall Tamás
(2021.11.26-tól)
Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, oktatási és képzési ügyekért felelős alelnök
Horváth Péter
(2021.11.26-tól)
Nemzeti Pedagógus Kar, elnök
Dr. Mocsai Lajos
(2022.07.08-tól)
Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem, a Testnevelési Egyetemért Alapítvány kuratóriumi elnöke
  • Alapdokumentumok
  • Működési szabályzatok

A Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság (MAB) megalapítása óta tevékenyen vesz részt a felsőoktatási minőségbiztosítás nemzetközi eseményein és szervezeteiben, kiterjedt kapcsolatrendszert tart fent a nemzetközi minőségbiztosítás szereplőivel. Ennek keretében részt vett és vesz a „Bologna Folyamat” minőségbiztosítást érintő feladataiban, munkacsoportjaiban és az ESG (Euróapai Felsőoktatási Térség Minőségbiztosításának Standardjai is Irányelvei, The Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area) megújításában (QA-Fit).

A MAB aktuális és eseti jellegű nemzetközi tevékenységei mellett:

  • teljes tagja az Európai Felsőoktatási Minőségbiztosítási Szövetségnek (ENQA);
  • az Európai Felsőoktatási Minőségbiztosítási Regiszterbe (EQAR) bejegyzett szervezet;
  • az Orvosképzési Világszövetség (WFME) által elismert szervezet;
  • a külföldi orvosképzés egyenértékűségének megállapításáért felelős amerikai nemzeti bizottság (NCFMEA) által elismert szervezet;
  • tagja a Közép- és Kelet Európai Felsőoktatási Minőségbiztosítási Ügynökségek Hálózatának (CEENQA);
  • kezdeményező és alapító tagja a Visegrádi Országok Felsőoktatási Minőségbiztosítási Szervezetei Fórumának (V4QA Forum);
  • alapító tagja a Globális Akadémiai Integritás Hálózatnak (GAIN);
  • társult tagja az Európai Egyetemek Szövetségének (EUA);
  • a CoARA (Koalíció a fejlett tudományértékelésért, Coalition of Advanced Research Assessment) aláírója és a nemzeti munkacsoport tagja;
  • részt vesz a Bologna-folyamat implementációjának nyomon követéséért felelős Bologna Follow-up Group (BFUG) állandó, tematikus minőségbiztosítási munkacsoportjában (TPG C on QA);
  • több mint 14 európai ügynökséggel dolgozik együtt bi- és multilaterális formális megállapodások (Memorandum of Understanding) keretében;
  • számos európai felsőoktatási minőségbiztosítási projektben vett és vesz részt különböző szakértői szerepekben és koordinátorként (DEQAR-CONNECT, MICROBOL, TSI-OECD, IMINQA, SEQA-ESG, ENQA QAoR WG);
  • szakértőket delegál külföldi akkreditációs szervezetek által koordinált eljárásokba, így különösen az Európai Egyetemi Szövetségek közös programjainak külső minőségbiztosítási eljárásaiba a Közös Képzések Minőségbiztosításának Európai Megközelítése (European Approach) alapján.

A MAB szakmai tevékenységét a nemzetközi (elsősorban európai) trendek alapján folyamatosan elemzi és felülvizsgálja. A feladatrendszer szakpolitikai háttérét az Európai Felsőoktatási Térség (European Higher Education Area, EHEA) részes államainak felsőoktatásért felelős miniszterei által elfogadott deklarációk adják.

A MAB működésére és eljárásrendjére vonatkozó jogszabályok

  • Törvények
  •  Kormányrendeletek
  • Miniszteri rendeletek
  • Képzési és kimeneti követelmények
  • Közhasznúsági jelentés 2023
  • Közhasznúsági jelentés 2022
  • Közhasznúsági jelentés 2021
  • Közhasznúsági jelentés 2020
  • Közhasznúsági jelentés 2019
  • Közhasznúsági jelentés 2018
  • Közhasznúsági jelentés 2017
  • Közhasznúsági jelentés 2016
2016 előtti közhasznúsági jelentések2019-11-12T14:19:21+00:00
  • Közhasznúsági jelentés 2015
  • Közhasznúsági jelentés 2014
  • Közhasznúsági jelentés 2013
  • Közhasznúsági jelentés 2012
  • Közhasznúsági jelentés 2011
  • Közhasznúsági jelentés 2010
  • Közhasznúsági jelentés 2009
  • Közhasznúsági jelentés 2008
  • Közhasznúsági jelentés 2007
  • Közhasznúsági jelentés 2006
Magyar Akkreditációs Szemle 2024. évi első száma2024-06-04T09:19:36+00:00
Magyar Akkreditációs Szemle 2023. évi első száma2024-06-04T09:19:15+00:00
Magyar Akkreditációs Szemle negyedik száma2022-10-12T09:10:55+00:00
Magyar Akkreditációs Szemle harmadik száma2021-12-15T07:54:19+00:00
Magyar Akkreditációs Szemle második száma2021-05-17T06:41:14+00:00
Magyar Akkreditációs Szemle első száma2021-05-17T10:52:21+00:00
MAB Testületi napirendek 20242025-01-10T12:16:43+00:00
MAB Testületi napirendek 20232024-03-26T13:52:26+00:00
MAB Testületi napirendek 20222023-03-02T13:03:25+00:00
MAB Testületi napirendek 20212022-06-22T14:16:36+00:00
MAB Testületi napirendek 20202022-06-22T14:12:36+00:00

2025-ös előadások2025-02-11T10:51:41+00:00

2025. január 29. – Válaszút előtt a doktori (PhD) képzés? 

2025. január 21. – Európai Egyetemi Szövetségek – monitoring találkozó

2024-es előadások2025-02-11T10:52:21+00:00

2024. október 24. – Felsőoktatási Kiválóság Klub

2024. július 11. – MAB 30 JUBILEE CONFERENCE

2023-as előadások2024-03-26T13:52:26+00:00

2023. március 29. OECD TSI conference – Győr

2023. március 9. „Az akkreditáció szerepe a sikeres felsőoktatásban”

2022-es előadások2022-10-10T08:59:54+00:00

2022. október 4. Országos kerekasztal-beszélgetés a magyarországi digitális felsőoktatás minőségbiztosítása kapcsán felmerülő szakpolitikai lehetőségekről

2022. június 22-24. The Hungarian Accreditation Committee’s (MAB) WFME 2020-based accreditation standards with a focus on quality assurance and assessment – Lakatos Péter Levente

2022. május 20. Presentation on the WFME accreditation procedure of the Hungarian Accreditation Committee – Lakatos Péter Levente, Szombathelyi Anna

2022. május 18. CEENQA Bi-Monthly Meeting: Presentation of MAB – Lakatos Péter Levente

2022. május 3. A mikrotanúsítvnyok európai keretrendszere – MICROBOL workshop – Lakatos Péter Levente, Bodnár Tekla

2022. március 9. MAB Webinar Series 2022: Európai Egyetemek Kezdeményezés webinárium. Vendégelőadók: Cristina Ghitulica, Takó Ferenc

2021-es előadások2025-02-10T21:43:47+00:00

2021. november 18.: DG Reform – TSI webinar, Supporting Quality Digital Higher Education In Hungary: Findings to Date and What’s Next – Péter Levente Lakatos

2021. április 28. ENQA Board tag, nemzetközi szakreferens előadása az ENQA-ról, az ázsiai AQAN hálózat stratégiaalkotási online workshopján- Rozsnyai Krisztina

2020-as előadások2025-01-29T11:30:54+00:00

ITEAC 2020 – IV. Nemzetközi Tanárképzési Akkreditációs Konferencia összefoglaló kötete – Csépe Valéria

2020. november 4-5. International conference of Stipendium Hungaricum Operational Partners 2020 konferencia – Lakatos Péter Levente

2020. szeptember 24. Támogatás a magyar felsőoktatás digitális átalakítására – Csépe Valéria

2020. június 24. A távolléti oktatás megvalósításának gyakorlati tapasztalatai a felsőoktatásban című webináriumi előadás – Csépe Valéria

2020. február 20. HÖOK konferencia- Csépe Valéria

2020-nál régebbi előadások2025-01-29T11:32:39+00:00

2017. április 24-25. 3. CEHEC konferencia- Csépe Valéria – Rozsnyai Krisztina

A Corvinus Egyetem és a Közép-Európai Egyetemmel közösen rendezett 3. CEHEC (Közép-Európai Felsőoktatási Együttműködés) Konferencián elhangzott előadás a MAB új stratégiájáról.

2016. május 26. G gazdaságtudományi párhuzamos akkreditáció tapasztalatait összegző megbeszélésen elhangzott előadások.- Temesi József, Bakacsi Gyula