A MAB
A MAB küldetésnyilatkozata
A Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság (MAB) a felsőoktatási intézményekben folytatott képzés, tudományos kutatás, művészeti tevékenység minőségének és az ezeket támogató belső minőségbiztosítási rendszerek működésének külső értékelésére létrehozott, független országos szakértői testület.
A MAB fő feladata Magyarország felsőoktatási intézményeiben a színvonalas és korszerű oktatást, tanulást, kutatást és fejlesztést elősegítő értékelő tevékenység, a képzés szintjeire kiterjedő és valamennyi érintettjét bevonó és támogató minőségbiztosítás. A MAB tevékenysége során a nemzeti felsőoktatásra vonatkozó jogszabályokra figyelemmel látja el minőségértékelő és -hitelesítő feladatait. Ezek teljesítése során az Európai Felsőoktatási Térség Minőségbiztosításának Standardjai és Irányelvei (ESG) által rögzített kritériumoknak megfelelően alkalmazza a Kollégiumok által kidolgozott és a Testülete által elfogadott objektív szempontokat, az egyes feladatoknak megfelelő komplex és korszerű eljárásokat. A MAB tevékenységével erősíti a független működést, értékelő munkájában a nemzetközi standardoknak megfelelő módszertant alkalmaz, fejleszt és/vagy adaptál. A MAB szakértői, akkreditációs, elemző és javaslattevő tevékenysége, követve a nemzetközi standardokban rögzített értékelveket, objektív kritériumrendszerre épül, független, elfogulatlan, politikamentes. A MAB valamennyi tevékenységével támogatja a felsőoktatási intézmények belső minőségbiztosítási kultúrájának erősítését, segítve ezzel a magyar felsőoktatás eredményességét, minőségirányítási tevékenységének javítását, nemzetközi verseny-képességének és elismertségének erősítését.
A MAB belső minőségbiztosítási alapelveit (minőségpolitika) külön dokumentum tartalmazza.
A MAB fő céljai
Az Európai Felsőoktatási Minőségbiztosítási Szövetség (ENQA) teljes jogú tagjaként, valamint az Európai Felsőoktatási Minőségbiztosítási Regiszterben (EQAR) regisztrált és az Orvosképzési Világszövetség (WFME) által elismert szervezetként a MAB fő célja a magyar felsőoktatás versenyképességének átfogó szakértői támogatása. A MAB e cél megvalósítása érdekében
- értékeli a felsőoktatási intézmények és az általuk folytatott képzések megfelelését az ESG standardoknak és irányelveknek (orvosképzés estén a WFME – BME standardoknak is);
- támogatja a felsőoktatási intézményeket abban, hogy elérjék a saját maguk által kialakított és megvalósítani kívánt minőségcélokat, s alkalmazni tudják az ezekhez rendelt belső minőségbiztosítási tevékenységek folyamatos, a PDCA (plan-do-check-act) elveket követő rendszeres fejlesztését, javítását;
- teljesíti a felsőoktatási akkreditáció (minőséghitelesítés) nemzeti és nemzetközi, elvárásait, s ciklikus akkreditációs tevékenysége során azt vizsgálja, hogy egy adott intézmény és annak képzési tevékenységei megfelelnek-e az ESG standardoknak;
- hitelesíti, azaz megfelelés esetén “akkreditálja” a vizsgált intézményt, s értékelő jelentésében (további) fejlesztésre vonatkozó javaslatokat is megfogalmaz.
A MAB értékelő tevékenységei között szerepel: az egyetemi tanári pályázatok véleményezése a Nemzeti felsőoktatási törvényben meghatározott elvárások figyelembevételével, az orvosképzések nemzetközi akkreditációja WFME általános orvosképzésre vonatkozó standardjai alapján, valamint a felsőoktatási képzések létesítésével és indításával kapcsolatos alapfeladatok.
A MAB átfogó stratégiai céljai (2025-2030)
Kontextus:
A MAB sikeresen teljesítette a korábbi stratégiai időszak (2019-2024) átfogó céljait (minőségértékelő munka fejlesztése; hazai és nemzetközi aktivitás növelése; új akkreditációs rendszer bevezetése a doktori iskolák minőségbiztosítása tekintetében; a MAB tevékenységében érintettek részvételének erősítése, tematikus elemzések készítése, publikációja).
A szervezet az elkövetkező stratégiai időszak átfogó céljait a megelőző időszakban elvégzett feladatok teljesítése során, valamint az Európai Felsőoktatási Térség (EHEA) szervezetrendszereiben szerzett tapasztalataira, s az ezekhez kapcsolódó trendekre, elemzésekre, tematikus szakmai, valamint szakmapolitikai dokumentumokra és ajánlásokra alapozza.
A fentiekben összefoglaltakra alapozva a MAB az elkövetkező időszakra előirányzott átfogó stratégiai céljait az alábbiakban határozza meg:
- az intézményi szintű akkreditáció szerepének további erősítése: a képzési programok külön értékelésénél korszerűbb és komplexebb minőséghitelesítés érdekében az integrált (az intézmény és valamennyi képzés, benne a doktori képzés együttes értékelése) akkreditációs eljárás bevezetése, összhangban az EHEA és európai uniós (EU) felsőoktatási trendekkel,
- a szervezet nemzetköziesítésének folytatása: nemzetközi összetételű látogató biztoságokkal angol nyelvű eljárások lefolytatása, nemzetközi események szervezése a témában;
- felsőoktatási képzések létesítési, indítási eljárásának egyszerűsítése, gyorsítása: ennek keretében az intézményi autonómia erősítése a belső minőségbiztosítás tekintetében;
- értékelési szempontrendszerek, eljárásrendek folyamatos fejlesztése, szükség szerinti aktualizálása: a digitális tanítás-tanulás, a mikrotanúsítványok és a mesterséges intelligencia alkalmazásából következő feladatok minőségértékelési és akadémiai integritással kapcsolatos szempontjainak, értékelésének kialakítása, az új eljárások hatékony implementációja;
- felsőoktatási minőségbiztosítási szakértők képzése, a minőségbiztosításban érintettekkel folytatott kommunikáció továbbfejlesztése: a felsőoktatási intézményekkel való együttműködés erősítése, rendszeres szakmai továbbképzések és fórumok szervezése.
-
Az Európai Felsőoktatási Térség minőségbiztosításának standardjai és irányelvei
-
Szakmai beszámolók
A nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. tv. 117/L. § alapján a MAB tagjai megbízásának ideje meghosszabbodik az Nftv. 71. § (1) bekezdése szerinti új MAB tagok megbízásáig.
A Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság Testületének tagjai (2018. március 1-től) |
||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Egyetemi Tanári Kollégium tagjai
(2024. szeptember 06-tól)
|
|||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Képzési Kollégium tagjai
(2024. szeptember 06-tól)
|
|||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Akkreditációs Kollégium tagjai
(2024. szeptember 06-tól)
|
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Doktori Akkreditációs Kollégium tagjai
(2024. június 28-tól)
|
|||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Hittudományi Kollégium tagjai
(2024. június 28-tól)
|
||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Orvosképzési Munkacsoport tagjai
(2024. szeptember 6-tól)
|
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
MAB Titkárság vezetői |
|||||
---|---|---|---|---|---|
|
A MAB Titkárság referensei |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
A MAB Titkárság ügyvivői |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
A MAB Titkárság informatikai munkatársai |
|||
---|---|---|---|
|
Bizottsági Tagok
|
|||
---|---|---|---|
|
Bizottsági tagok |
---|
Elnök |
Maróth Miklós – egyetemi tanár, az MTA rendes tagja |
Tagok |
Császár Attila – egyetemi tanár, az MTA levelező tagja |
Nagy Zoltán – professor emeritus |
Az STT feladata tanácsokat adni a MAB belső és külső minőségértékeléséhez és a MAB-ot tájékoztatni a minőségbiztosítás nemzetközi jó gyakorlatairól. Az STT az éves ülésén ajánlásokat tesz a MAB munkájának segítésére, amelyek teljesítéséről a MAB a következő évi ülésen beszámol. Az STT ezenfelül javaslatokat tehet nemzetközi szakértőkre, külföldi látogató bizottsági tagokra, illetve bírálókra
Név | Munkahely, Beosztás |
---|---|
Dr. Christoph Grolimund | igazgató, AAQ (Swiss Agency of Accreditation and Quality Assurance) |
Dr. Guy Haug | felsőoktatási tanácsadó, a Valenciai Egyetem oktatója |
Dr. Padraig Walsh | vezérigazgató, QQI (Quality and Qualifications Ireland) |
Ronny Heintze | igazgatóhelyettes, AQAS (Agency for Quality Assurance through Accreditation of Study Programmes) |
Prof. Dr. Melita Kovačević | a Zágrábi Egyetem professzora, korábbi rektorhelyettese, az Európai Egyetemek Szövetsége (EUA), Intézményi Értékelő Program (IEP) irányítóbizottságának tagja |
Prof. Dr Marilena Maniaci | az ANVUR (Italian National Agency for the Evaluation of Universities and Research Institutes) igazgatótanácsának tagja, a HCERES (High Council for the Evaluation of Research and Higher Education, France) elnökségi tagja |
Név | Munkahely, Beosztás |
---|---|
Bojár Gábor (2018.06.22-től) |
Graphisoft SE, igazgatótanács elnök |
Petényi István (2021.02.26-tól) |
evosoft Hungary Kft., ügyvezető igazgató |
Háry András (2018.06.22-től) |
Autóipari Próbapálya Zala Kft., ügyvezető igazgató |
Knáb Erzsébet (2018.06.22-től) |
Audi Hugaria, személyügyekért felelős ügyvezető igazgató |
Szabó Gábor (2018.06.22-től) |
ELI-ALPS, ügyvezető |
dr. Magyar Zita (2021.11.26-tól) |
Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal , igazgató |
Dr. Németh Erzsébet (2021.11.26-tól) |
Állami Számvevőszék, elnök |
Süle Katalin (2021.11.26-tól) |
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (Győrffy Balázs elnök úr delegáltjaként), általános agrárgazdasági ügyekért felelős országos alelnök |
Dr. Kincses Gyula (2021.11.26-tól) |
Magyar Orvosi Kamara, elnök |
Bihall Tamás (2021.11.26-tól) |
Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, oktatási és képzési ügyekért felelős alelnök |
Horváth Péter (2021.11.26-tól) |
Nemzeti Pedagógus Kar, elnök |
Dr. Mocsai Lajos (2022.07.08-tól) |
Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem, a Testnevelési Egyetemért Alapítvány kuratóriumi elnöke |
-
Alapdokumentumok
-
Működési szabályzatok
A Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság (MAB) megalapítása óta tevékenyen vesz részt a felsőoktatási minőségbiztosítás nemzetközi eseményein és szervezeteiben, kiterjedt kapcsolatrendszert tart fent a nemzetközi minőségbiztosítás szereplőivel. Ennek keretében részt vett és vesz a „Bologna Folyamat” minőségbiztosítást érintő feladataiban, munkacsoportjaiban és az ESG (Euróapai Felsőoktatási Térség Minőségbiztosításának Standardjai is Irányelvei, The Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area) megújításában (QA-Fit).
A MAB aktuális és eseti jellegű nemzetközi tevékenységei mellett:
- teljes tagja az Európai Felsőoktatási Minőségbiztosítási Szövetségnek (ENQA);
- az Európai Felsőoktatási Minőségbiztosítási Regiszterbe (EQAR) bejegyzett szervezet;
- az Orvosképzési Világszövetség (WFME) által elismert szervezet;
- a külföldi orvosképzés egyenértékűségének megállapításáért felelős amerikai nemzeti bizottság (NCFMEA) által elismert szervezet;
- tagja a Közép- és Kelet Európai Felsőoktatási Minőségbiztosítási Ügynökségek Hálózatának (CEENQA);
- kezdeményező és alapító tagja a Visegrádi Országok Felsőoktatási Minőségbiztosítási Szervezetei Fórumának (V4QA Forum);
- alapító tagja a Globális Akadémiai Integritás Hálózatnak (GAIN);
- társult tagja az Európai Egyetemek Szövetségének (EUA);
- a CoARA (Koalíció a fejlett tudományértékelésért, Coalition of Advanced Research Assessment) aláírója és a nemzeti munkacsoport tagja;
- részt vesz a Bologna-folyamat implementációjának nyomon követéséért felelős Bologna Follow-up Group (BFUG) állandó, tematikus minőségbiztosítási munkacsoportjában (TPG C on QA);
- több mint 14 európai ügynökséggel dolgozik együtt bi- és multilaterális formális megállapodások (Memorandum of Understanding) keretében;
- számos európai felsőoktatási minőségbiztosítási projektben vett és vesz részt különböző szakértői szerepekben és koordinátorként (DEQAR-CONNECT, MICROBOL, TSI-OECD, IMINQA, SEQA-ESG, ENQA QAoR WG);
- szakértőket delegál külföldi akkreditációs szervezetek által koordinált eljárásokba, így különösen az Európai Egyetemi Szövetségek közös programjainak külső minőségbiztosítási eljárásaiba a Közös Képzések Minőségbiztosításának Európai Megközelítése (European Approach) alapján.
A MAB szakmai tevékenységét a nemzetközi (elsősorban európai) trendek alapján folyamatosan elemzi és felülvizsgálja. A feladatrendszer szakpolitikai háttérét az Európai Felsőoktatási Térség (European Higher Education Area, EHEA) részes államainak felsőoktatásért felelős miniszterei által elfogadott deklarációk adják.
A MAB működésére és eljárásrendjére vonatkozó jogszabályok
-
Törvények
-
Kormányrendeletek
-
Miniszteri rendeletek
-
Képzési és kimeneti követelmények
-
Közhasznúsági jelentés 2023
-
Közhasznúsági jelentés 2022
-
Közhasznúsági jelentés 2021
-
Közhasznúsági jelentés 2020
-
Közhasznúsági jelentés 2019
-
Közhasznúsági jelentés 2018
-
Közhasznúsági jelentés 2017
-
Közhasznúsági jelentés 2016
-
Közhasznúsági jelentés 2015
-
Közhasznúsági jelentés 2014
-
Közhasznúsági jelentés 2013
-
Közhasznúsági jelentés 2012
-
Közhasznúsági jelentés 2011
-
Közhasznúsági jelentés 2010
-
Közhasznúsági jelentés 2009
-
Közhasznúsági jelentés 2008
-
Közhasznúsági jelentés 2007
-
Közhasznúsági jelentés 2006
2025. január 29. – Válaszút előtt a doktori (PhD) képzés?
2025. január 29. – Válaszút előtt a doktori (PhD) képzés?
2025. január 21. – Európai Egyetemi Szövetségek – monitoring találkozó
2025. január 21. – Európai Egyetemi Szövetségek – monitoring találkozó
2024. október 24. – Felsőoktatási Kiválóság Klub
2024. október 24. – Felsőoktatási Kiválóság Klub
2023. március 29. OECD TSI conference – Győr
2023. március 29. OECD TSI conference – Győr
2023. március 9. „Az akkreditáció szerepe a sikeres felsőoktatásban”
2023. március 9. „Az akkreditáció szerepe a sikeres felsőoktatásban”
2022. október 4. Országos kerekasztal-beszélgetés a magyarországi digitális felsőoktatás minőségbiztosítása kapcsán felmerülő szakpolitikai lehetőségekről
2022. október 4. Országos kerekasztal-beszélgetés a magyarországi digitális felsőoktatás minőségbiztosítása kapcsán felmerülő szakpolitikai lehetőségekről
2022. június 22-24. The Hungarian Accreditation Committee’s (MAB) WFME 2020-based accreditation standards with a focus on quality assurance and assessment – Lakatos Péter Levente
2022. június 22-24. The Hungarian Accreditation Committee’s (MAB) WFME 2020-based accreditation standards with a focus on quality assurance and assessment – Lakatos Péter Levente
2022. május 20. Presentation on the WFME accreditation procedure of the Hungarian Accreditation Committee – Lakatos Péter Levente, Szombathelyi Anna
2022. május 20. Presentation on the WFME accreditation procedure of the Hungarian Accreditation Committee – Lakatos Péter Levente, Szombathelyi Anna
2022. május 18. CEENQA Bi-Monthly Meeting: Presentation of MAB – Lakatos Péter Levente
2022. május 18. CEENQA Bi-Monthly Meeting: Presentation of MAB – Lakatos Péter Levente
2022. május 3. A mikrotanúsítvnyok európai keretrendszere – MICROBOL workshop – Lakatos Péter Levente, Bodnár Tekla
2022. május 3. A mikrotanúsítvnyok európai keretrendszere – MICROBOL workshop – Lakatos Péter Levente, Bodnár Tekla
2022. március 9. MAB Webinar Series 2022: Európai Egyetemek Kezdeményezés webinárium. Vendégelőadók: Cristina Ghitulica, Takó Ferenc
2022. március 9. MAB Webinar Series 2022: Európai Egyetemek Kezdeményezés webinárium. Vendégelőadók: Cristina Ghitulica, Takó Ferenc
2021. november 18.: DG Reform – TSI webinar, Supporting Quality Digital Higher Education In Hungary: Findings to Date and What’s Next – Péter Levente Lakatos
2021. április 28. ENQA Board tag, nemzetközi szakreferens előadása az ENQA-ról, az ázsiai AQAN hálózat stratégiaalkotási online workshopján- Rozsnyai Krisztina
2021. április 28. ENQA Board tag, nemzetközi szakreferens előadása az ENQA-ról, az ázsiai AQAN hálózat stratégiaalkotási online workshopján- Rozsnyai Krisztina
ITEAC 2020 – IV. Nemzetközi Tanárképzési Akkreditációs Konferencia összefoglaló kötete – Csépe Valéria
2020. november 4-5. International conference of Stipendium Hungaricum Operational Partners 2020 konferencia – Lakatos Péter Levente
2020. november 4-5. International conference of Stipendium Hungaricum Operational Partners 2020 konferencia – Lakatos Péter Levente
2020. szeptember 24. Támogatás a magyar felsőoktatás digitális átalakítására – Csépe Valéria
2020. szeptember 24. Támogatás a magyar felsőoktatás digitális átalakítására – Csépe Valéria
2020. június 24. A távolléti oktatás megvalósításának gyakorlati tapasztalatai a felsőoktatásban című webináriumi előadás – Csépe Valéria
2020. február 20. HÖOK konferencia- Csépe Valéria
2020. február 20. HÖOK konferencia- Csépe Valéria
2017. április 24-25. 3. CEHEC konferencia- Csépe Valéria – Rozsnyai Krisztina
A Corvinus Egyetem és a Közép-Európai Egyetemmel közösen rendezett 3. CEHEC (Közép-Európai Felsőoktatási Együttműködés) Konferencián elhangzott előadás a MAB új stratégiájáról.