A MAB küldetésnyilatkozata
A Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság (MAB) a felsőoktatási intézményekben folytatott képzés, tudományos kutatás, művészeti tevékenység minőségének és az ezeket támogató belső minőségbiztosítási rendszerek működésének külső értékelésére létrehozott, független országos szakértői testület.
A MAB fő feladata Magyarország felsőoktatási intézményeiben a színvonalas és korszerű oktatást, tanulást, kutatást és fejlesztést elősegítő értékelő tevékenység, a képzés szintjeire kiterjedő és valamennyi érintettjét bevonó és támogató minőségbiztosítás. A MAB tevékenysége során a nemzeti felsőoktatásra vonatkozó jogszabályokra figyelemmel látja el minőségértékelő és -hitelesítő feladatait. Ezek teljesítése során az Európai Felsőoktatási Térség Minőségbiztosításának Standardjai és Irányelvei (ESG) által rögzített kritériumoknak megfelelően alkalmazza a Kollégiumok által kidolgozott és a Testülete által elfogadott objektív szempontokat, az egyes feladatoknak megfelelő komplex és korszerű eljárásokat. A MAB tevékenységével erősíti a független működést, értékelő munkájában a nemzetközi standardoknak megfelelő módszertant alkalmaz, fejleszt és/vagy adaptál. A MAB szakértői, akkreditációs, elemző és javaslattevő tevékenysége, követve a nemzetközi standardokban rögzített értékelveket, objektív kritériumrendszerre épül, független, elfogulatlan, politikamentes. A MAB valamennyi tevékenységével támogatja a felsőoktatási intézmények belső minőségbiztosítási kultúrájának erősítését, segítve ezzel a magyar felsőoktatás eredményességét, minőségirányítási tevékenységének javítását, nemzetközi verseny-képességének és elismertségének erősítését.
A MAB belső minőségbiztosítási alapelveit (minőségpolitika) külön dokumentum tartalmazza.
A MAB fő céljai
Az Európai Felsőoktatási Minőségbiztosítási Szövetség (ENQA) teljes jogú tagjaként, valamint az Európai Felsőoktatási Minőségbiztosítási Regiszterben (EQAR) regisztrált és az Orvosképzési Világszövetség (WFME) által elismert szervezetként a MAB fő célja a magyar felsőoktatás versenyképességének átfogó szakértői támogatása. A MAB e cél megvalósítása érdekében
- értékeli a felsőoktatási intézmények és az általuk folytatott képzések megfelelését az ESG standardoknak és irányelveknek (orvosképzés estén a WFME – BME standardoknak is);
- támogatja a felsőoktatási intézményeket abban, hogy elérjék a saját maguk által kialakított és megvalósítani kívánt minőségcélokat, s alkalmazni tudják az ezekhez rendelt belső minőségbiztosítási tevékenységek folyamatos, a PDCA (plan-do-check-act) elveket követő rendszeres fejlesztését, javítását;
- teljesíti a felsőoktatási akkreditáció (minőséghitelesítés) nemzeti és nemzetközi, elvárásait, s ciklikus akkreditációs tevékenysége során azt vizsgálja, hogy egy adott intézmény és annak képzési tevékenységei megfelelnek-e az ESG standardoknak;
- hitelesíti, azaz megfelelés esetén “akkreditálja” a vizsgált intézményt, s értékelő jelentésében (további) fejlesztésre vonatkozó javaslatokat is megfogalmaz.
A MAB értékelő tevékenységei között szerepel: az egyetemi tanári pályázatok véleményezése a Nemzeti felsőoktatási törvényben meghatározott elvárások figyelembevételével, az orvosképzések nemzetközi akkreditációja WFME általános orvosképzésre vonatkozó standardjai alapján, valamint a felsőoktatási képzések létesítésével és indításával kapcsolatos alapfeladatok.
A MAB átfogó stratégiai céljai (2025-2030)
Kontextus:
A MAB sikeresen teljesítette a korábbi stratégiai időszak (2019-2024) átfogó céljait (minőségértékelő munka fejlesztése; hazai és nemzetközi aktivitás növelése; új akkreditációs rendszer bevezetése a doktori iskolák minőségbiztosítása tekintetében; a MAB tevékenységében érintettek részvételének erősítése, tematikus elemzések készítése, publikációja).
A szervezet az elkövetkező stratégiai időszak átfogó céljait a megelőző időszakban elvégzett feladatok teljesítése során, valamint az Európai Felsőoktatási Térség (EHEA) szervezetrendszereiben szerzett tapasztalataira, s az ezekhez kapcsolódó trendekre, elemzésekre, tematikus szakmai, valamint szakmapolitikai dokumentumokra és ajánlásokra alapozza.
A fentiekben összefoglaltakra alapozva a MAB az elkövetkező időszakra előirányzott átfogó stratégiai céljait az alábbiakban határozza meg:
- az intézményi szintű akkreditáció szerepének további erősítése: a képzési programok külön értékelésénél korszerűbb és komplexebb minőséghitelesítés érdekében az integrált (az intézmény és valamennyi képzés, benne a doktori képzés együttes értékelése) akkreditációs eljárás bevezetése, összhangban az EHEA és európai uniós (EU) felsőoktatási trendekkel,
- a szervezet nemzetköziesítésének folytatása: nemzetközi összetételű látogató biztoságokkal angol nyelvű eljárások lefolytatása, nemzetközi események szervezése a témában;
- felsőoktatási képzések létesítési, indítási eljárásának egyszerűsítése, gyorsítása: ennek keretében az intézményi autonómia erősítése a belső minőségbiztosítás tekintetében;
- értékelési szempontrendszerek, eljárásrendek folyamatos fejlesztése, szükség szerinti aktualizálása: a digitális tanítás-tanulás, a mikrotanúsítványok és a mesterséges intelligencia alkalmazásából következő feladatok minőségértékelési és akadémiai integritással kapcsolatos szempontjainak, értékelésének kialakítása, az új eljárások hatékony implementációja;
- felsőoktatási minőségbiztosítási szakértők képzése, a minőségbiztosításban érintettekkel folytatott kommunikáció továbbfejlesztése: a felsőoktatási intézményekkel való együttműködés erősítése, rendszeres szakmai továbbképzések és fórumok szervezése.
-
Az Európai Felsőoktatási Térség minőségbiztosításának standardjai és irányelvei
-
Szakmai beszámolók